Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych


Fundusze promocji produktów rolno-spożywczych

Na mocy ustawy z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych[1] utworzono 10 odrębnych funduszy promocji, reprezentujących  poszczególne branże sektora rolno-spożywczego:

  • Fundusz Promocji Mleka,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
  • Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
  • Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
  • Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
  • Fundusz Promocji Ryb,
  • Fundusz Promocji Roślin Oleistych.

Do zadań Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa należy systemowe pobieranie i gromadzenie środków, obsługa formalno-prawna oraz finansowo-księgowa, a finansowanie zadań w tym zakresie realizowane jest wyłącznie ze środków funduszy promocji (3,5% wysokości wpływów na fundusze).

Cel funduszy promocji

Fundusze promocji zostały utworzone w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia  i promocji produktów rolno-spożywczych.

Do zadań realizowanych w ramach funduszy należą m.in.: finansowanie i/lub współfinansowanie kampanii informacyjnych i promocyjnych, wspieranie udziału w wystawach i targach, prowadzenie badań naukowych, badań rynkowych i prac rozwojowych w zakresie poprawy jakości produktów spożywczych oraz szkoleń dla producentów i przetwórców, a także wspieranie krajowych organizacji branżowych, w tym ich przedstawicieli biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych organów tych organizacji, zajmujących się problemami danego rynku.

Środki finansowe funduszy promocji mogą być przeznaczane również na sfinansowanie tzw. wkładu własnego organizacji branżowych, wymaganego przy wdrażaniu działań lub programów promocyjnych lub informacyjnych z udziałem środków unijnych, realizowanych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej. Takie wydatkowanie środków finansowych przyczynia się do zwiększenia efektów działań informacyjnych i promocyjnych.

Uwaga! zadania realizowane w ramach funduszy promocji nie mogą promować konkretnych producentów, ich konkretnych marek czy też ich konkretnych produktów branży sektora rolno-spożywczego.

Fundusze promocji odgrywają ogromną rolę w sektorze rolno-spożywczym.

Zadania realizowane w ramach funduszy promocji stanowią synergię działań mających na celu zwiększenie rozpoznawalności polskich produktów rolno-spożywczych jak również zaprezentowanie ich, jako produktów wyjątkowych, wyróżniających się wysoką jakością.

Na przestrzeni ostatnich 4 lat obserwuje się tendencję wzrostową  zadań wielofunduszowych (finansowanych z różnych funduszy promocji), mających na celu integrację poszczególnych branż sektora rolno-spożywczego.

Fundusze promocji działają na rzecz:

  • edukowania i budowania świadomości konsumentów w zakresie wyboru produktów rolno-spożywczych, a w konsekwencji wzrostu spożycia tych produktów,
  • propagowania zdrowych nawyków żywieniowych,
  • poprawy jakości produkowanych wyrobów,
  • ochrony branży i kreowania jej pozytywnego wizerunku,
  • wspierania patriotyzmu konsumenckiego,
  • promocji produktów z certyfikatami unijnych i krajowych systemów jakości oraz oznaczonych znakiem PRODUKT POLSKI,
  • pozyskiwania nowych rynków zbytu.

Kto może ubiegać się o środki funduszy promocji?

O środki funduszy promocji mogą się ubiegać[2]:

1). ogólnokrajowe organizacje zrzeszające producentów rolnych lub przetwórców produktów rolno-spożywczych mających miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy produkują lub dokonują obrotu:

  • mlekiem lub przetworami mlecznymi – w przypadku Funduszu Promocji Mleka,
  • świniami, mięsem wieprzowym lub jego przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego,
  • bydłem, mięsem wołowym lub przetworami z tego mięsa – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa Wołowego,
  • końmi, mięsem końskim lub przetworami z tego mięsa – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa Końskiego,
  • owcami, mięsem owczym lub przetworami z tego mięsa – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa Owczego,
  • zbożem lub przetworami zbożowymi – w przypadku Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
  • owocami lub warzywami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Owoców i Warzyw,
  • drobiem, mięsem drobiowym lub jego przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego,
  • rybami lub ich przetworami – w przypadku Funduszu Promocji Ryb,
  • roślinami oleistymi, przetworami nasion oleistych lub produktami pszczelimi – w przypadku Funduszu Promocji Roślin Oleistych;

2). ogólnokrajowe organizacje branżowe lub międzybranżowe zrzeszające producentów lub przetwórców produktów rolno-spożywczych, inne niż organizacje określone w pkt 1, jeżeli ich cele statutowe są zgodne z celami funduszy promocji.


[1] Dz. U. z 2021 r. poz. 1496

[2] Art. 9 ust. 2 ustawy  Dz. U. z 2021 r. poz. 1496

Skip to content